Betaling og vilkår

Du betaler ordren din med kort (vanlige bank-/debetkort eller kredittkort). Du kan også velge å få faktura på kjøpesummen, enten ved å betale samlet når du har mottatt varene, eller å dele opp kjøpesummen over flere avdrag. Dette administreres av vår eksterne samarbeidspartner Klarna.

Du kan også bruke Vipps i kassen eller utføre en hurtigsjekkut igjennom Vipps. Ved hurtigsjekkut legger du inn leveringsadresse og velger fraktalternativ igjennom Vipps appen.

Salgsbetingelser

GENERELT

Disse angitte vilkår regulerer kundens bruk av varer og tjenester levert av selger. Disse vilkårene gjelder for alt salg fra selger så lenge ikke annet er skriftlig avtalt partene i mellom.

Selger:

Firmanavn: Zell-Flagstad Design
Markedsføringsnavn: Zell-Strikka Design
Nettbutikk: zellstrikka.no
Kontaktadresse: Tomines vei 21, 1088 Oslo
E-post: hei@zellstrikka.no
Telefonnummer: 90107809
Organisasjonsnummer: 929 868 188

Kjøper: den person som foretar bestillingen.

Videre i avtalen under er dette kun omtalt som selger og kjøper med referanse til disse definisjonene over.

PRISER

Prisene er oppgitt i norske kroner og er ikke med MVA. Dette skyldes at kjøper pr idag ikke behøver å betale MVA. Grunnen til det er at firmaet Zell-Flagstad Design er et såpass nyoppstartet enkeltpersonsforetak med lite salg og er dermed ikke registrert i MVA-registrert enda. Dette vil endre seg så fort firma vokser og passerer 50 000kr i omsettning, og prisene i nettbutikken vil dermed økes med 25% MVA med en gang firmaet er registrert i registeret.

Selger reserverer seg for eventuelle feil med prisene som kan oppstå på grunn av tekniske feil.

LEVERING

Selger har flere ulike fraktmetoder kjøper kan velge blant, og disse vil avhenge av vekten på pakken. Ved veldig små bestillinger, f.eks kun knapper vil kjøper ha mulighet til å velge brev uten sporing. Her vil prisen variere mellom 19,- til 70,- avhengig av størrele og tykkelse på brevet. Totalprisen vil også spille inn om det tilbys brevforsendelse da brevet ikke vil være forsikret med posten eller ha sporing. Alt av brevforsendelse gjøres med Posten.

For sendinger av pakker vil kjøper ha mulighet til å velge enten Posten eller PostNord.

Posten sine Norgespakker, med prisene:

0-5 kg70,-
5-10 kg129,-
10-25 kg229,-
25-35 kg299,-

Obs: For sendinger til Svalbard brukes kun Posten og med en økt postgang på 330,- basert på prisene over.

PostNord sine MyPack GO, med prisene:

Liten MyPack GO69,-
Medium MyPack GO119,-
Stor MyPack GO199,-

Bestiller kjøper varer for mer enn 1500,- spanderer selger frakten.

Kjøper vil også ha mulighet til å hente gratis på firmaet sin adresse:
Tomines vei 21, 1088 Oslo.
Dette er med forbehold om at selger ikke er tilgjengelig døgnet rundt da dette er et enkeltpersonsforetak med 1 ansatt. Ved å velge dette alternativet må overleveringen avtales på forhånd mellom kjøper og selger. Selger vil ta kontakt for å avtale tid etter bestilling hvis dette fraktalternativet er valgt. Hvis kjøper dukker opp utenfor avtalt tid og selger ikke kan overlevere varen er selger ikke økonomisk ansvarlig for tap tid eller diverse utgifter, f.eks kjørekostnader.

Det tas ingen ekspedisjonsgebyr på forsendelsene eller ved henting.

FORSENDELSER UTENFOR NORGE

Selger sender og selger for øyeblikket ikke utenfor Norge. Dette er for å forenkle kjøp og retur for vår relativt lille butikk. Dette kan endre seg i fremtiden ved økt salg og vekst.

GENERELT OM FORSENDELSE

Det er kjøperens ansvar å sørge for at den adressen som blir oppgitt ved bestillingen er korrekt. Leveringstiden er normalt 1-4 arbeidsdager (hverdager), avhengig av hvilken tid på døgnet bestillingen gjøres, og om varene er på lager. Ved en printbestilling hvor selger må 3d printe opp flere produkter kan leveransetiden bli noe lenger. Kjøper vil i dette tilfellet få beskjed før produktet legges i handlekurv, i handlekurv og på betaling/kvittering-siden.

Kjøper vil få beskjed når varene er sendt eller når endring i ordrestatus foretas.

Selger sender ut en epost ved forsendelse av varen, der selger angir sporingsnummer slik at kjøper kan følge varen. For eventuell brevpost (ved veldig små bestillinger, f.eks kun knapper) finnes ingen sporingsmulighet. For sporing av Norgespakken, bruk Postens nettside/app, for sporing av MyPack GO bruk PostNord sin nettside/app.

Dersom varen blir skadet ved frakt og levering skal dette snarest meldes til selger og helst på ankomstdagen via epost. Det er viktig at kjøper gir en fullstendig melding til oss på eventuelle skader som er oppstått. Bilder av skadet emballasje ønsker selger veldig gjerne, og gjerne før pakken blir åpnet hvis det er mulig. Ser kjøper at emballasjen er skadet ved leveringstidspunktet så skal kjøper også melde dette direkte til den som kjøper kvitterer ut pakken av (postkontor, post i butikk etc).

For uavhentede pakker som sendes i retur (ikke blir hentet ut fra postmottak) blir kjøper fakturert for frakt/returfrakt samt service honorar pålydende 300 kr eks.mva.

Selger betaler ikke returfrakt for kjøper, slik at hvis kjøper sender oss en pakke i retur vil kostnaden påløpe kjøper og ikke selger.

KUNDENS/KJØPERS PLIKTER

Den som er registrert som kunde/kjøper (18 år aldersgrense) hos selger, er ansvarlig for betaling av de ytelser selger eller selgers samarbeidspartnere leverer i henhold til nærværende vilkår. Ansvaret omfatter også andres bruk av kundens/kjøpers tilgang, herunder uvedkommendes bruk, så fremt det ikke kan påvises at uvedkommendes bruk er muliggjort gjennom uaktsomhet fra selgers side.

SALG AV 3D PRINTEDE OBJEKTER

Kjøper er inneforstått med at det kjøpes 3d printede plast objekter. I dette ligger det at produktet som selges mest sansynligvis ikke holder samme visuell kvalitet og styrke som oppstår med vanlige masseproduserte plastprodukter laget med f.eks sprøytestøping eller blåsestøping av plast (typiske plastprodukter som leker og annet hardplastprodukter).

Lavere visuell kvalitet henger sammen med at en 3d printer printer ut plasten lag på lag for å oppnå et ferdig produkt. Dette vil kunne visuelt gi såkalte «layer lines» på produktet. Selger prøver hele tiden å optimalisere print innstillingene og rengjør også det som er printet for å gjøre produktet så bra som mulig for kjøper, men kjøper må være inneforstått med at noe «layer lines» vil kunne være synlig på produktet man kjøper. 3D printing kan også sammenlignes med håndlagde produkter hvor små variabler/temperatur/vibrasjoner kan lage små visuelle forskjeller fra et print til et annet. Kjøper må derfor være klar over at bitte små variasjoner mellom de printede produktene kan forekomme, som da også kan være gjeldene mellom det kjøper mottar og det som vises på bildene i nettbutikken. Dette vil isåfall være små variasjoner da selger ikke vil selge det som selger klassifiserer som «feil print».

Mindre styrke henger sammen med at produktet printes lag på lag som gjøre noe med styrken i det ferdige produktet. Produket 3d printes også med såkalt «infill». Dette vil si at man huler ut noe av produktet for å gjøre printtiden noe kortere og bruke mindre plast. Dette har også en påvirkningen på styrken av plastproduktet. Selger prøver hele tiden å optimalisere printinnstillingene for dette så godt som mulig for å gi mest mulig styrke i produktene. Produktene printes på 230 grader som ansees som høy temperatur til 3d printer plast, nettopp for å gi en enda sterkere kobling mellom lagene. Det printes også med mange såkalte «walls» (3-4 stykker) og «top/bottom layers» (4-5 stykker) for å gi en god tykkelse på veggene til produktet før man starter å hule det ut med infill. Dette er med på å gi mye styrke til produktet som printes. For infill brukes mellom 20%-50%, som vil si at 20%-50% av produktet inni vil være plast. Dette er en god grense kombinert med flere vegger for å gi så sterkt 3d printet produkt som mulig da det er godt dokumentert at et produkt med 100% infill/plast vil ikke gi noe mer styrke til produktet. Selv om selger prøver å gi det 3d printet produktet så mye styrke som mulig må kjøper være inneforstått med at 3d printede produkter aldri vil kunne oppnå samme styrke som hardplast produkter hvor plasten er støpt eller blåst i gitt form.

Kjøper må også være klar over at den 3d printede plasten ikke tåler mer enn 40 graders vask og bør vaskes i pose. Noen 3d print produkter inneholder også mekaniske deler (som f.eks kulelagere) som ikke bør vaskes. Plasten bør heller ikke legges i direkte sollys eller i høy romtemperatur (f.eks en varm bil på sommeren).

Er kjøper ikke fornøyd med produktene vil selvfølgelig angrefristloven gjelde, og ved store feil eller mangler kan kjøper melde reklamasjon.

Fordelen med å 3d printe produkter er at kostnadene på produktet kan holdes lave, produktlageret kan raskt økes uten å vente på leverandør og man kan raskt designe unike produkter som ikke finnes noen andre steder.

REKLAMASJON

Før feil meldes til selger, bør kjøper undersøke om feilen skyldes forhold på kjøperens side. Dersom kjøper kan godtgjøre at produktet ikke fungerer slik selger har beskrevet at det skal gjøre, må kjøperen melde dette til selger slik at selger kan iverksette tiltak for avhjelp. Kjøperen mister sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke gir selger melding innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde oppdaget mangelen.

AVHJELP

Selger skal snarest mulig etter å ha blitt kjent med en mangel ved produktet levert av selger, iverksette tiltak for å rette på mangelen. Hvis kjøperen på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen ut over det som måtte være avtalt med selger, betaler ikke selger disse utgiftene.

ANGREFRIST

Angrerettloven gjelder ved forbrukerkjøp. Angrefristen er 14 dager. Returkostnadene bæres av forbrukeren. Se Angrerettlovens § 25.

EKSTRAORDINÆRE FORHOLD

Selger er kun ansvarlig for tap for varen, dersom det er påvist feil eller mangler. Dette gjelder likevel ikke hvis selger godtgjør at mangelen skyldes forhold utenfor selgers kontroll, og som selger ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller overvinne følgene av. Selger er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra selgers side. Ved forbrukerkjøp kan ikke vilkårene være dårligere enn vilkårene i loven, jfr. Lov om forbrukerkjøp av 2002-06-21 nr. 34.

ENDRING I VILKÅRENE

Selger forbeholder seg retten til å endre nærværende vilkår, herunder som følge av endringer i lovgivningen.

FORCE MAJEUR

Er selger forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er selger fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.

TAUSHETSPLIKT

Alle kundeopplysninger håndteres med stor diskresjon og kommer under ingen vilkår til å spres videre til utenforstående.